Beskrivelse
Alternativt Navn
Psykiatrisk tjeneste
Kommunen tilbyr psykisk helsehjelp til barn, voksne og pårørende. Hvis du har opplevd noe traumatisk, sorg eller overgrep eller hvis du har det vondt og er deprimert kan du få hjelp gjennom kommunens helsetjeneste.
Du kan ta kontakt gjennom legevakten, fastlegen eller Helsestasjonen i Vestre Toten kommune
Se også: Helse og omsorg, Vestre Toten kommune
Målgruppe
Personer som bor hjemme og som har psykiske lidelser.
Kriterium/vilkår
Det er ditt behov som avgjør om du vil kunne motta tjenesten.
Lover og retningslinjer
Gjeldende lov - og regelverk
Dette er en lovpålagt tjeneste. Se blant annet helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2.
- Helse- og omsorgstjenesteloven
- Helsepersonelloven
- Pasient- og brukerrettighetsloven
- Forskrift om habilitering og rehabilitering
- Helsetjenestens og politiets ansvar for psykisk syke - oppgaver og samarbeid (rundskriv)
- Psykisk helsearbeid for barn og unge i kommunene (IS-1405)
- Psykisk helsearbeid for voksne i kommunene (IS-1332)
- Rett til egen tros- og livssynsutøvelse
Om søknadsprosessen
Veiledning - Hvordan få utført eller motta tjenesten
Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.
Vedlegg
Du må legge ved fullmakt hvis det er noen som søker for deg.
Søknadsbehandling
Kommunen skal innhente de opplysningene som er nødvendige for å avgjøre saken. Deretter fattes det et vedtak. Vanligvis får du en begrunnelse samtidig med vedtaket. Du får alltid en begrunnelse hvis det kan tenkes at du blir misfornøyd med vedtaket. Hvis begrunnelsen ikke følger med, kan du få den ved å henvende deg til kommunen innen klagefristen for vedtaket utløper.
Saksbehandlingstid
Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.
Mulighet til å klage
Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, kan du klage videre til helsetilsynet i fylket.
Du kan også klage på selve utførelsen av tjenesten. Klagen sender du til kommunen eller direkte til tjenesteyteren.
Brosjyre
- Pasient og tolk. En brosjyre om tolk i helsetjenesten (ekstern lenke - helsedirektoratet.no)
Annet
- Hjelpetilbud i kommunene (ekstern lenke - helsenorge.no)
- Psykisk helse (ekstern lenke - helsenorge.no)
Publisert: 13.09.2016 02:04
Sist endret: 17.01.2023 09:44